Online kupnja – popularna je među mladima, a vole je jednako i muškarci i žene


Približava se za neke jedan od važnijih dana u godini – Crni petak ili Black Friday. Dan nakon američkog Dana zahvalnosti već se tradicionalno obilježava kao dan kada počinju blagdanske rasprodaje. U Sjedinjenim Američkim Državama četvrti petak u studenom puno se ranije počeo obilježavati kao Black Friday, dok je u ostatku svijeta taj pojam prepoznat tek od 2000-ih. To je jedan od dana u godini kada je potrošnja u SAD-u na najvišim razinama, a stampeda ljudi koji žele ugrabiti stvari po što nižim cijenama znaju dovesti do ozljeda pa čak i smrti. Srećom, u Hrvatskoj popusti nisu toliki da bi izazvali naguravanja ili stampeda, ali kako biste izbjegli gužve, svejedno nije naodmet razmisliti o drugoj mogućnosti – online kupnji.

Istraživanje koje je provela IMAS agencija za potrebe Erste grupe na uzorku od 500 ispitanika, pokazalo je da online kupnju podjednako vole i žene i muškarci, a posebno je popularna među ispitanicima između 15 i 29 godina. Također, istraživanje je pokazalo da online kupnja nije tako popularna u Hrvatskoj kao u ostalim zemljama, članicama Erste grupe (Češka, Slovačka, Mađarska, Rumunjska, Hrvatska i Srbija). Tako se, primjerice 43% ispitanika iz Hrvatske izjasnilo da je preko interneta kupilo ili namjerava kupiti odjeću ili modne dodatke, dok su stanovnici Češke i Slovačke najspremniji na online kupnju u toj kategoriji. Čak 78% Čeha, odnosno 73% Slovaka tvrdi da je kupilo ili planiralo kupiti odjeću ili modne dodatke preko interneta. Ispitanicima u svim državama zajedničko je to što se relativno mali postotak njih izjasnio da je kupio ili bi kupovao hranu preko interneta. Postotak takvih ispitanika najmanji je u Srbiji (23%), a u stopu ih slijede Hrvatice i Hrvati s 24%. Ipak, vidljivi su određeni pomaci u prihvaćenosti internetske trgovine pa primjerice, 13% Mađara voljnije je nego prošle godine preko interneta kupovati elektroničke uređaje.

Što Hrvati i Hrvatice kupuju?

Nakon odjeće i modnih dodataka, 38% ispitanika u Hrvatskoj kupovalo bi ili već kupuje preko interneta knjige, dok bi njih 30% kupovalo ili već kupuje elektroničke uređaje poput televizora, mobitela, tableta i slično. U segmentu kupovanja aranžmana za putovanja i odmore preko interneta vidljiv je i najveći porast u odnosu na 2017. godinu, s prošlogodišnjih 35% na 46% ove godine. Ispitanici koji se najviše koriste online kupnjom spadaju u dobnu skupinu od 15 do 29 godina.

Stanovnici Češke prednjače i u korištenju online/mobilnih načina plaćanja; 72% ispitanika IMAS-ovog istraživanja izjasnilo se za korištenje ovih načina plaćanja. Slijede ih Slovaci sa 65%, dok se Hrvati s 42% nalaze na trećem mjestu zemalja iz kojih dolaze ispitanici. U korištenju ovakvih načina plaćanja dominiraju mladi od 15 do 29 godina, a blagu prednost tome daju žene. Klijenti Erste banke online/mobilne načine plaćanja koriste u postotku od 46%.

Kod online kupnje važno je pripaziti na sigurnost

Iz godine u godinu kartična industrija bilježi trend rasta, a s time i sve više raznoraznih pokušaja zloupotreba kod plaćanja na internetskim prodajnim mjestima. Osim sve većeg udjela ovog oblika kartičnog plaćanja te specifičnosti okruženja u kojem se ono odvija, prepoznavanje i prijavljivanje pokušaja prijevara pokazuje i veću svijest i znanje korisnika o plaćanju karticama.

Postoji nekoliko stvari na koje treba pripaziti prilikom online kupnje. Potrebno je obratiti pozornost na osnovne informacije o trgovcu te na adresu i recenzije stranice s koje se kupuju. Idealno bi bilo kupovati u renomiranim i poznatim web trgovinama te trgovinama kod kojih se plaćanje inicira preko poznatih internetskih platnih servisa. Osim toga, važno je da korisnici redovito prate svoje račune, izvode i transakcije karticama te da ne odgovaraju ni na kakve e-mailove, poruke ili pozive u kojim ih se traži dostava ili unos podataka s kartica ili njihovih osobnih podataka. Korisnih se savjeta možete prisjetiti i na linku.

Uz pravilnu zaštitu sigurnosti kod online kupovine, uživanje u svim blagodatima Black Friday-a može započeti.


Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Urednici moraju odboriti komentar.

*

Pročitaj i...